Alle informatie en enkele werkvormen zijn ook toepasbaar in de klas.

Hieronder schrijf ik enkele tips van hoe ik het zou doen. Dit zijn geen uitgewerkte lessen, maar dan kan je hier inspiratie van halen.


Het concept

Het werken met de verdwijningszaak en hulpagenten is zeker te doen in de klas. 

Je kan de krantenartikels gebruiken om je lessen in te leiden en misschien de klas echt omtoveren in een politiekantoor. 

Het afsluiten van je lessenreeks kan je dan doen door de verschillende verklaringen voor te lezen en de leerlingen de dader te laten zoeken.

Of misschien kan je mensen uitnodigen en de leerlingen hen effectief laten interviewen.

Wanneer je het thema in de klas geeft, kan je ook altijd eens kijken bij het Artwork. Daar kan je badges, ID-kaarten, vingerafdrukkaarten en nog meer downloaden. Daarmee kan je het thema nog extra mee opvrolijken.

Of de filmpjes van het nieuws gebruiken als inleiding. Die zeggen hetzelfde of net iets meer als de krantenartikels die nu aan het begin van de les staan. Ook kan je de krantenartikels combineren met de nieuwsfragmenten.


Ik hoor muziek

Deze les is omzetbaar in een hoekenwerk. 

Hoek 1: Het oor

Print een grote foto van het oor, met de fiches van de namen en fiches van de werking. Laat de leerling ze bij elkaar en op de juiste plaats leggen.

Extra opdracht: Verdeel de dieren in de juiste groep: wel of geen zichtbare oorschelpen. Geef foto's of alleen de naam van het dier voor extra uitdaging.

 

Hoek 2: Wat is geluid

Laat leerlingen in boeken opzoeken wat geluid juist is. 
Stuur ze naar de gang om 5 geluiden op te schrijven die ze horen.

2 proefjes: Trillende liniaal (slaagt altijd) en springerig geluid (slaagt niet altijd).

 

Hoek 3: Mediums

Laat leerlingen de invloed van de verschillende mediums uitzoeken.

Leg alle materialen op tafel zonder uitleg, laat ze eerst zelf nadenken over proefjes.

Geef ze daarna de verschillende instructiefiches.

5 proefjes: Water, Tafel, Focussen met papier, Flessofoon, Muziekboxen

 

Hoek 4: Gehoorschade

Laat de leerlingen de gehoortest uitvoeren. 
Geef ze een uitlegfiche over gehoorschade en decibel.

Laat de leerlingen foto's op volgorde leggen van minste decibel naar meeste decibel.


Overal muziek

Opdracht 1

Leg de stellingen voor aan de klas. 
Probeer met de klas een definitie van feest te geven.

Bespreek dat feest voor iedereen anders is.

Opdracht 2-3-4

Geef iedereen een land of per groepje een feest in de tijd of een godsdienst. Laat ze expert worden van hun eigen land, tijdsgeest of godsdienst.

Laat ze dan doorheen de klas lopen en met elkaar spreken. Ze moeten gelijkenissen en verschillen zoeken. 

Bespreek in klasverband de verschillen en gelijkenissen.

Laat daarna iedereen zijn land op de kaart aanduiden en hierbij bespreken op welk werelddeel het zich bevindt en of dat boven, op of onder de evenaar is. 

Laat de feesten op een tijdsbalk worden gezet.

Opdracht 5

Lees het verhaal en bespreek het.

Leg de link naar de ballen uit de renaissance.

Bespreek de bijvoeglijke naamwoorden in het verhaal. 


Ik maak muziek

Opdracht 1

Maak de wortelfluit in de klas samen.

Opdracht 2

Klap enkele melodieën voor en laat de leerlingen ze na klappen. 

De leerlingen maken hun eigen melodie.

Laat twee groepjes hun melodie achter elkaar zetten.

Laat hierna twee grotere groepjes nog eens de melodie na elkaar zetten.

Maak met de klas een groot lied.

Opdracht 3

Leg de stellingen voor aan de klas. 
Probeer met de klas een definitie van muziek te geven.

Bespreek dat muziek voor iedereen anders is.


Ik verkoop muziek

Het concept is in sommige scholen heel goed te houden. Laat de leerlingen met hun klas hun eigen festival maken. Laat ze de prijzen berekenen, logo's maken, energiebronnen kiezen ...

Heb je tijd genoeg? Breid nog verder uit. Laat ze echt alles uitzoeken en maak er een heus project van.

Die tijd of middelen niet? Hou het dan bij het paspoort.

Opdracht 1

Bekijk met de klas welke vormen er allemaal zijn. Laat ze vormen tekenen: ronde vormen, hoekige vormen...

Laat ze hun vormen kiezen.

Laat ze compositievormen bekijken en 1 kiezen.

Bespreek wat complementaire kleuren zijn en laat ze dan hun kleuren kiezen. 

Dan kunnen ze al hun keuzes bij elkaar leggen en hun logo maken.

Bied verschillende soorten handlettering aan zodat de leerlingen kunnen kiezen hoe hun logo er uiteindelijk gaat uitzien. Of laat ze het typen in word, het lettertype kiezen en plak het erop.

 

Opdracht 2

Maak een klein hoekenwerk met verschillende informatiebronnen. Elke hoek heeft als thema een andere energie vorm.

Hoek 1: nieuwsberichten
Hoek 2: kranten
Hoek 3: het internet

Hoek 4: boeken

Hoek 5: handleiding

Hoek 6: tekeningen

Hoek 7: interviews

Hoek 8: echte persoon

Opdracht 3

  • Geef een les over de verschillende onderwerpen zodat ze weten hoe alles moet. 

Sluit je les af met het feit dat zij hun prijzen moeten berekenen. 

 

  • Geef de leerlingen het probleem: Ze moeten prijzen berekenen.

Bespreek waar zij aan denken dat ze rekening mee moeten houden.

Kom uiteindelijk tot het feit dat ze rekening moeten houden met andere prijzen en btw.

Stuur hen in de richting van het maken van een grafiek van prijzen die ze op het internet vinden, het berekenen van het gemiddelde en dan nog het bereken van  de prijs met btw.

 

Help indien nodig met de verschillende onderwerpen.


Ik promoot muziek

Opdracht 1

  • Maak samen met de leerlingen van de klas het kartonnen hulpstuk. Laat de leerlingen dan zelf de armband maken. 

 

  • Dit kan ook leuk zijn als tussendoortje met een stappenplan.

Opdracht 2

  • Deze opdracht is leuk als snellerklaar oefening. Steek het stappenplan in een snellerklaarbundel of in een snellerklaarkast.

Ik dans muziek

Leer de leerlingen een dans aan. 

Laat ze daarna deze dans uitvoeren in de verschillende stappen die op de website staat.


J'aime la musique

De werkvormen op deze website zijn leuke tussendoortjes in Franse lessen en kan je dus ook in andere thema's gebruiken.

Bij het uitvoeren van deze les in de klas raad ik aan om enkele teksten te zoeken om te lezen om zo aan leesvaardigheid te werken.


Muziek bij Jezus

Ik denk na.

Bespreek de rituelenkaart, wat als vragen of aanvulzinnen eerst per twee, dan per vier en dan met de klas.

Schrijf het woord jaloezie het bord en laat de leerlingen woorden toevoegen zonder dat ze mogen praten. (stille brainstorm)

 

Ik bekijk het verhaal.

Lees het verhaal voor in de klas of laat een leerling het voorlezen.

Ik denk na over het verhaal.

Maak de woordslang met de klas, bespreek de stellingen met de klas of laat ze individueel de vragen van het interview schrijven en iemand anders ze beantwoorden.

Ik maak iets met het verhaal.

Laat ze individueel de verwerkingsvormen maken.


Ik rebelleer op muziek

Een opdracht voor een wandeling naar het zwembad of voor op buitenklassen.


Muziek maar dan anders

Opdracht 1

Doe een grote muziekquiz in de klas. Verdeel ze in groepen en geef alle groepen een tablet of computer en geef ze een korte tijd om op te zoeken zodat ze ook de moeilijkere vragen kunnen beantwoorden.

Opdracht 2

Laat de leerlingen kijken naar enkele filmpjes van iconische solo's. 

Vertel hen dat we nu zelf ook solo's gaan uitvoeren. Laat de leerlingen in de klas opzoek gaan naar hun muziekinstrument.

De volgende opdracht moeten ze hetzelfde doen, maar met enkel lucht.

Opdracht 3-4

Leg uit hoe de kazoo werkt of wat a cappela is.

Doe enkele dingen voor en laat de leerlingen na doen.

Laat de leerlingen dan een eigen melodietje maken.

Achteraf werken ze met 4 om een liedje te maken. Ze mogen alle 4 hetzelfde spelen, of ze spelen iets anders door elkaar.

Opdracht 5

Speel de liedjes op de lijst af en laat de leerlingen op een wereldkaart aanduiden waar ze denken dat het liedje vandaan komt.

Bespreek waarom zo veel mensen juist/niet juist gokten.